به نقل از سایت اخبار خودرو :
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه قرعه کشی نمیتواند بازار خودرو را مدیریت کند، گفت: با این روش، نارضایتی مشتریان از فساد ساختاری در ثبتنام به نارضایتی مردم از بدشانسی خودشان تبدیل شده است.
این روزها نابسامانی بازار خودرو و افزایش مداوم قیمتهای کارخانه نارضایتی مردم را در پی داشته است. در این میان، دستگاههای مختلف دولتی اعم از وزارت صنعت و شورای رقابت نتوانستهاند سامانی به بازار دهند.
ضیائیان کارشناس صنعت خودرو در این مورد معتقد است: حواشی بازار خودرو با تکذیب احتکار خودرو توسط مدیران خودروساز یا ارائه راهحلهایی برای سامان گرفتن بازار به پایان نمیرسد، چرا که این روزها صنعت خودرو با چالشهای گوناگونی مواجه است.
وی ادامه داد: در حال حاضر روشی تحت عنوان قرعهکشی برای خرید خودرو اجرا میشود و باید بدانیم که ثبتنام خودرو از طریق قرعهکشی به هیچ عنوان حتی برای مدت کوتاه فضای بازار را مدیریت نمیکند، چرا که در این شرایط تنها نارضایتی مشتریان از فساد ساختاری در ثبتنام به نارضایتی مردم از بدشانسی خودشان تبدیل شده است. بنابراین اگر افراد در قرعهکشی برنده نشوند، گمان میکنند که شانس برنده شدن را نداشتند.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: از سوی دیگر محدودیتهایی برای ثبتنام گذشتهاند که کاملا بیمفهوم است، مثلا اگر فردی خودرویی ۲۵ ساله دارد، چون پلاک آن فعال است، اجازه ثبتنام برای خرید خودروی جدید را ندارد، اما برخی افراد با استفاده از راههای مختلف برای کسب سود بیشتر میتواند از رانت هایی که در اختیار دارند استفاده کنند.
ضیائیان با بیان اینکه قرعهکشی برای ثبتنام خودرو عجیبترین سیاست برای مدیریت بحران در بازار بوده است،گفت: متاسفانه مسئولان نمیپذیرند که اصل اشکال قیمتگذاری دستوری بوده و همین مسئله زمینه را برای فساد فراهم کرده است و نمیتوان با ارائه راه حلهای عجیب و غریب این فساد را ریشهکن کرد.
وی ادامه داد:در شرایطی که به ریشه های فساد توجهی نشود، به اجبار روشهای ابتکاری و خندهدار اجرا می شود. قرعهکشی حتی برای مدتی کوتاه تسکین دهنده بازار نخواهد بود و فسادی که این روش ایجاد میکند تبعات زیادی برای بازار به همراه خواهد داشت. این روزها بزرگترین مشکلی که چه در حوزه ملک و چه خودرو به وجود آمده این است که شفافیت را از بازار گرفتهاند.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: در گذشته اگر قرار بود مصرف کننده واقعی خودروی پراید خریداری کند در چند سایت اینترنتی جستجو میکرد و حدود قیمت بازار را به دست میآورد، اما در حال حاضر قیمتها از پلت فرمهای آنلاین حذف شده است، در این شرایط فروشندگان هر قیمتی که بخواهند در بازار اعلام میکنند.
ضیائیان تشریح کرد: در این شرایط فرآیند خرید در حوزه ملک یا خودرو بسیار پیچیده شده است. از سوی دیگر وقتی شفافیت در بازار نباشد میزان سوء استفادهها افزایش پیدا میکند و اثرات آن تا سالها در بازار باقی می ماند. در حال حاضر به دلیل اینکه قیمتی در سایتها دیده نمیشود فروشندگان میتوانند هر قیمتی را برای پراید اعلام کنند.
وی ادامه داد: ضروری است سازمان حمایت به میان بیاید و نهادی را راهاندازی کند تا تمام خرید و فروش ها توسط آن انجام شود، زیرا قیمتهایی که اعلام میشود و آنها را قانونی میدانند تفاوت فاحشی با واقعیت بازار دارد و برای اینکه این مشکل حل شود خرید و فروش را ممنوع اعلام کنند و تمام معاملات در سازمان حمایت انجام شود، اگر این کار انجام شود بازار از دست دلالان خارج می شود.