به نقل از سایت اخبار خودرو :
در بودجه 99 تصمیم گرفته شده که خرید و فروش خودرو مشمول مالیات شود. همین موضوع سبب شده سرمایهگذاران این بازار که مدتی است به بازار هجوم آورده و گرانیها را هم رقم زدهاند، از اجرایی شدن این قانون و پرداخت مالیاتهای سنگین نگران شده و خودروهای انبار کرده خود را وارد بازار کنند که با این کار آنها، التهاب بازار کم شده و قیمتها کاهش یافته است.
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در رابطه با علت کاهش قیمتها در بازار خودرو پس از روند صعودی اخیر با اعلام مطلب بالا به ایسنا گفت: اینکه قیمتها کاهشیاند، عمدتا به دلیل تصمیم گرفته شده در بودجه ۱۳۹۹ است که پیشبینی شده برای خرید و فروش خودرو مالیات اخذ شود. چند ماه است که سرمایهگذاران برای خرید خودرو هجوم آوردهاند و اکنون که متوجه شدهاند ممکن است دولت مالیات کلانی از آنها دریافت کنند، نگران شده و در نتیجه خودروهای در انبار ذخیره شده را به بازار عرضه کردهاند.
وی ادامه داد: همزمان با این موضوع، با عرضه روزانه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه هریک از خودروسازان بزرگ به بازار، قیمتها کاهشی شدهاند. البته همانطور که پیش از این نیز پیشنهاد دادهایم، بهترین راه این است که قیمتها تک نرخی شود تا رانت از بین برود. زمانی که حجم نقدینگی و اختلاف قیمت ۲۵ تا ۶۰ میلیونی قیمت درب کارخانه و بازار زمینههای ایجاد تقاضای کاذب و سوداگرانه را به شدت افزایش داده که سبب جذابیت سرمایهگذاری و ایجاد دلالی دراین بازار میشود.
نعمتبخش خاطرنشان کرد: تنها راه این است که خودرو در حاشیه بازار فروخته شود؛ یعنی در موقع فروش قیمت اعلام نشود و در زمان تحویل، قیمت خودرو به نرخ حاشیه بازار تعیین شود. زمانی که دلالیها از بین برود و خودروهای انبار شده عرضه شود، خودروسازان هم با نبود قیمتهای دستوری متحمل زیان نمیشوند. دلالها نیز که از قیمتهای حاشیه بازار سودی نصیبشان نشود، از این بازار کنار میروند، بنابراین تقاضا واقعی و متعادل شده و به تدریج قیمتها هم کاهش یافته و تعادلی میشود.
به گزارش ایسنا، بررسی بازار نشان میدهد که قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی طی یکی دو روز اخیر از شیب صعودی خود برگشته و روند نزولی به خود گرفته است.